For English, please use Google Translate (in the right corner of this page).

De medewerkers van onze praktijk gaan zorgvuldig om met uw medische gegevens. Die bewaren we in uw dossier op een streng beveiligde computer. Uw huisarts maakt in uw dossier aantekeningen over uw gezondheid, bijvoorbeeld over de consulten, uitslagen van onderzoeken, diagnoses en voorgeschreven medicijnen. Dat is nodig om goede zorg te kunnen geven. Het gaat natuurlijk om vertrouwelijke informatie. Daarom mag uw huisarts deze gegevens met niemand delen, ook niet met andere zorgverleners, tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft.

In dit nieuwsbericht leest u hoe uw SGE huisartsenpraktijk, en uw apotheek, met uw gegevens omgaan en hoe u zelf uw toestemming kunt geven of intrekken.

Wie heeft toegang tot uw gegevens?

Alleen degenen in onze praktijk die rechtstreeks betrokken zijn bij uw behandeling kunnen uw gegevens bekijken. Dit zijn bijvoorbeeld: de huisarts die u behandelt, de assistente, de praktijkondersteuner en de praktijkverpleegkundige. Zij bekijken uw dossier alleen als dat nodig is voor uw behandeling.

Soms moet u gebruik maken van een waarnemend huisarts, bijvoorbeeld buiten kantoortijd, of als uw eigen huisarts ziek is of op vakantie. De waarnemend huisarts kan uw gegevens bekijken als dat nodig is om u goed te kunnen behandelen. In acute situaties kan de behandelaar uw gegevens inzien via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Maar dat kan alleen als u uw huisarts eerder toestemming heeft gegeven om uw gegevens te delen.

Hoe is de toegang tot uw gegevens geregeld?

Uw gegevens zijn alleen beschikbaar voor andere zorgverleners als u daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.

Dankzij de huidige ontwikkelingen in de moderne technologie kunnen wij uw toestemming nu per SGE huisartsenpraktijk afzonderlijk invoeren. Het voordeel van deze op uw huisarts en apotheek toegespitste aansluiting op het uitwisselingssysteem (het Landelijk Schakelpunt - LSP), is een verbetering in de communicatie met de ziekenhuizen. Krijgt u een recept vanuit het ziekenhuis, dan kan dit recept voortaan digitaal aangekondigd worden bij uw apotheek. Dat is efficiënter voor het ziekenhuis, de apotheek en voor u.

Ook kunt u tegenwoordig via de website volgjezorg.nl (na inloggen met DigiD op uw persoonlijke omgeving) precies zien vanuit welk ander gezondheidscentrum, huisartsenpraktijk of apotheek uw gegevens zijn ingezien. Ook ziet u op volgjezorg.nl in één oogopslag aan welke zorgverleners u toestemming heeft gegeven en of die zijn verwerkt. Vanaf 1 oktober 2019 ziet u daar zes verschillende SGE-apotheken staan én uw eigen huisartsenpraktijk.

Toestemming geven

U kunt uw toestemming digitaal regelen via www.volgjezorg.nl, schriftelijk met het speciale toestemmingsformulier in de Volgjezorg-folder, via het inschrijfformulier van uw huisarts / apotheek of mondeling bij uw huisarts of apotheek. Uw toestemming wordt dan vastgelegd in het computersysteem van de betreffende huisartsenpraktijk of apotheek.
Toestemming geven is vrijwillig: de keuze is aan u en niemand anders.

Mogelijkheid om toestemming(en) in te trekken

U kunt uw gegeven toestemmingen altijd weer intrekken. Dit kan digitaal via volgjezorg.nl, schriftelijk via het wijzigingsformulier of mondeling bij uw apotheek of huisartsenpraktijk.

Meer informatie

Kijk op www.volgjezorg.nl voor meer informatie over het delen van uw medische gegevens.



Delen

Informatie

Geplaatst
10 september 2019

Onderwerp(en)
Algemeen, Patiëntenbelangen, Zelfmanagement
Uitgelicht
Chatbot van MGn is online
Chatbot van MGn is online
Geplaatst: 26 november 2019

Vanaf nu kunt u direct vragen stellen aan chatrobot Robin over het gebruik van MGN en de MedGemak app.

Presentatie eHealth SGE Meerhoven
Presentatie eHealth SGE Meerhoven
Geplaatst: 25 november 2019

Afgelopen woensdag (20 november) vond er een informatiebijeenkomst plaats in SGE Meerhoven.

E-exercise app bij lage rugpijn
E-exercise app bij lage rugpijn
Geplaatst: 15 november 2019

SGE participeert in een uitgebreid E-exercise onderzoek naar lage rugpijn. In dit artikel van het Eindhovens Dagblad leest u hier meer over.

Tijdelijke patiëntenstop
Tijdelijke patiëntenstop
Geplaatst: 12 november 2019

Op dit moment kunt u zich tijdelijk niet inschrijven bij een huisarts van SGE Meerhoven. Ons gezondheidscentrum heeft tijdelijk een patiëntenstop, om onze kwaliteit van zorg te kunnen bewaken en waarborgen.

Borstkankeronderzoek
Borstkankeronderzoek
Geplaatst: 4 november 2019

Komende maanden staat de bus van Bevolkingsonderzoek Zuid aan het Larixplein te Eindhoven t.b.v. borstkankeronderzoek.

Verandering online maken van een afspraak
Verandering online maken van een afspraak
Geplaatst: 31 oktober 2019

Eind oktober heeft u een brief ontvangen rondom de veranderingen in het online maken van een afspraak bij SGE Meerhoven. Een aantal patiënten heeft de moeite genomen om ons te laten weten, dat de tekst in de brief onduidelijk was, waarvoor onze oprechte dank. We willen graag met dit nieuwsbericht e.e.a. nader toelichten. De verandering betreft alléén het online maken van een afspraak. Indien u geen smart telefoon en/of computer heeft, kunt u ook via de telefoon een afspraak maken, hieraan verandert niets. SGE Meerhoven wil met de brief en de informatie bijeenkomst de digitale mogelijkheden voor het maken van een afspraak onder de aandacht brengen. End October you have received a letter about the changes in making an appointment online at SGE Meerhoven. Some patients have taken the trouble to let us know that the text of the letter was unclear, for which we genuinely thank them. With this news item, we would like to clarify all this. The change only relates to making an appointment online. If you do not have a smart phone and/or computer, you can also make an appointment by phone, this will remain the same. With the letter and information evening, SGE Meerhoven wants to draw attention to the digital possibilities of making an appointment.