Apotheek Uw rekening


Contactgegevens Haalt u een geneesmiddel bij de apotheek? Dan betaalt u ook voor de dienstverlening. Want u betaalt voor elk geneesmiddel terhandstellingskosten. Daarnaast kan de apotheek u kosten in rekening brengen voor een begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel. De kosten van deze dienstverlening vallen onder uw eigen risico.

Terhandstellingskosten van een geneesmiddel
Terhandstellingskosten zijn kosten voor de dienstverlening van uw apotheek. Dit bedrag komt bovenop de eventuele kosten van het geneesmiddel. Deze dienstverlening bestaat bijvoorbeeld uit:
  • bewaken dat u geen verkeerde combinatie van geneesmiddelen gebruikt en het bijhouden van uw dossier.
  • controleren of de voorgeschreven sterkte en het voorgeschreven gebruik juist zijn.
  • het samenstellen van het medicijn.
  • afhandeling declaratie met uw zorgverzekeraar.

Verschillende tarieven voor terhandstellingskosten
U betaalt voor elk geneesmiddel waar een recept voor nodig is terhandstellingskosten. De hoogte van deze kosten verschilt per apotheek, per geneesmiddel en per tijdstip. Meestal is het tarief ongeveer € 6. Maar dit bedrag kan lager of hoger zijn. Bijvoorbeeld als:
  • u het geneesmiddel ’s avonds of in het weekend haalt.
  • de apotheker het geneesmiddel zelf moet maken.
  • uw geneesmiddel is verpakt in een weekdoseersysteem.


Kosten begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel
Krijgt u het geneesmiddel voor de eerste keer of is het vorige gebruik langer dan een jaar geleden? Dan geeft uw apotheker u extra voorlichting over het medicijn. Dit noemen we het 'begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'. De apotheker legt uit hoe u het medicijn moet gebruiken en geeft u een uitgebreide uitleg over de werking en mogelijke bijwerkingen. Deze kosten staan apart vermeld op uw nota of declaratie.

Welke kosten vallen onder eigen risico
De kosten voor farmaceutische zorg (geneesmiddel, terhandstellingkosten, kosten voor begeleidingsgesprek, etc.) vallen meestal onder uw eigen risico. Controleer in uw polisvoorwaarden of informatie van uw zorgverzekeraar wat voor u van toepassing is.

Voorkeursgeneesmiddel
Zorgverzekeraars hanteren een voorkeursbeleid geneesmiddelen. Dit beleid, ook wel preferentiebeleid genoemd, houdt in dat een zorgverzekeraar binnen een groep van gelijke geneesmiddelen (middelen met dezelfde werkzame stof en dezelfde dosering) een voorkeursmiddel aanwijst. Meestal gaat het om het goedkoopste geneesmiddel in die groep. De zorgverzekeraar vergoedt in dat geval alleen dit 'preferente' middel, tenzij een ander middel medisch noodzakelijk is voor een patiënt en dit door de (huis)arts is aangegeven. 

Heeft u vragen over uw rekening?

Dan kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekering. Iedere zorgverzekeraar hanteert namelijk andere regels. Daarnaast zijn er verschillen per polis.
Uitgelicht
Het maken van een afspraak
Het maken van een afspraak
Geplaatst: 14 januari 2020

I.v.m. privacy en drukte aan de balie, willen we u graag vriendelijk verzoeken om voor het maken van een afspraak voortaan niet meer aan de balie te komen. U kunt heel eenvoudig online een afspraak maken, waar en wanneer het u uitkomt, via de MedGemak app of door te bellen naar onze huisartsenpraktijk. Alvast heel erg bedankt voor uw medewerking! For reasons of privacy and to reduce the pressure at the reception desk, we would like to kindly ask you not to come to the counter in the future to make an appointment. You can easily make an appointment online, where and when it suits you, via the MedGemak app or by calling our general practice. Thank you very much in advance for your cooperation!

E-health inloopspreekuur
E-health inloopspreekuur
Geplaatst: 10 januari 2020

In het kader van de E-healthweek 2020 organiseert SGE Meerhoven een speciaal inloopspreekuur, op dinsdag 28 januari a.s. van 9.00 uur tot 12.00 uur. Tijdens deze ochtend krijgt u geheel vrijblijvend meer informatie over hoe u heel eenvoudig gebruik kunt maken van de diverse online mogelijkheden op het gebied van gezondheid. As part of the E-health Week 2020, SGE Meerhoven is organizing a special walk-in consultation hour on Tuesday 28 January from 9.00 am to 12.00 pm. During this morning you will get more information about how you can easily make use of the various online possibilities related to health.

Wel of geen spoed?
Wel of geen spoed?
Geplaatst: 8 januari 2020

Een pijnlijke sportblessure, zieke baby, moeite hebben met ademhalen of een kind dat van een skateboard valt. Iedereen twijfelt weleens of er wel of niet met spoed naar de huisartsenpost gebeld dient te worden. Bij twijfel is het altijd raadzaam om de app 'Moet ik naar de dokter?' en de website www.thuisarts.nl te raadplegen. A painful sports injury, a sick baby, having trouble breathing or a child falling off a skateboard. Everyone sometimes doubts whether or not to call the GP emergency centre. When in doubt, it is always advisable to use the app ‘Do I need to see a doctor?’ and consult it, and to visit the website www.thuisarts.nl.